Kantooropvolging

Welke methode pas je toe bij bedrijfswaardering? (2)

gepubliceerd op: 22 april 2021

Voor de bepaling van de rentabiliteitswaarde wordt uitgegaan van de meest recente nettowinst; de bedrijfswinst na aftrek van kosten voor het vreemd vermogen (rente) en winstbelasting. Deze wordt als maatgevend aangeduid voor de toekomstige winsten op basis van going concern. Hierbij wordt uitgegaan van een aantal bedrijfseconomische aannames, zoals historische winstgevendheid die zich in de toekomst oneindig lang voortzet (wat weinig aannemelijk lijkt). Daarnaast beoogt een koper van een bedrijf geen winst, maar kasstromen.

De rentabiliteitsmethode baseert bedrijfswaarde op winst; een boekhoudkundig begrip. Daarbij wordt voorbijgegaan aan toekomstige groei, de investeringen voor deze groei in vaste activa en netto (geïnduceerd) werkkapitaal.

DCF-methode
Voor een meer zuivere waardering van een bedrijf is echter een gedetailleerde en onderbouwde kasstroomprognose nodig. Bijvoorbeeld zoals die wordt toegepast bij bedrijfswaardering op basis van de DCF-methode. De DCF-methode geeft als waarderingsmethode goed inzicht in de waardepotentie van een onderneming.

Tip
Waardering van een kantoor is meer dan kijken naar de cijfers uit het verleden. Bij waardebepaling is ook een toekomstvisie nodig. Prestaties uit het verleden spelen daarbij een ondergeschikte rol. Kortom, het grote nadeel van bedrijfswaardering middels intrinsieke of rentabiliteitswaarde is dat daarbij vooral wordt gekeken naar het verleden en niet naar het toekomstige verdienvermogen van een bedrijf. Terwijl dat voor een koper in feite het enige is wat telt. Wees je daar terdege van bewust als je je kantoor wilt verkopen.

 

Hoewel deze informatie met zorg is samengesteld, adviseren wij om bij twijfel onze adviseurs te raadplegen voor een actueel en passend advies.