Digitale identiteiten

Met de opmars van de digitalisering en het online werken is de afgelopen jaren een nieuw thema ontstaan: ‘de digitale identiteit’. Met onze digitale ‘ik’ kunnen we inloggen op software en kunnen we documenten digitaal ondertekenen. De digitale identiteit wordt steeds belangrijker. Niet alleen door de toenemende digitalisering, maar vooral door de risico’s die verbonden zijn aan een gedigitaliseerde samenleving. Fraude en cybercrime zorgen ervoor dat we steeds meer behoefte hebben aan waarborgen: wie je zegt dat je bent, klopt dat ook echt? En hoe is dat te bepalen?

Voorbeelden van aanpalende maatregelen zijn de registratieplicht van UBO’s bij de KvK en de groeiende zorg en aandacht van accountantskantoren voor het Wwft-proces.

Identity & access management

Het proces waarbij de identiteit van een persoon geverifieerd wordt voor toegang tot (online) software wordt ook wel Identity and Access Management (IAM) genoemd. Accountantskantoren zetten hier vaak centrale systemen voor in, zoals Microsoft Azure AD. Zij gebruiken het systeem voor hun medewerkers, maar ook al voor het regelen van klanttoegang tot een digitale kantooromgeving. Nadat de identiteit is vastgesteld – met behulp van meervoudige verificatie (MFA) – hoeft de gebruiker door de inzet van bepaalde software (‘single-sign-on’) slechts eenmaal in te loggen om vervolgens via een centraal systeem dat de gebruikersverificatie uitvoert (de identiteitsprovider) ook toegang te krijgen tot andere software. Het maakt de eerste identiteitsverificatie erg belangrijk, maar maakt het ook makkelijk om bij vertrek van een medewerker of een klant de toegang tot alle software stop te zetten.

Digitaal ondertekenen voor accountants

De identiteitsverificatie is ook heel belangrijk voor de digitale ondertekening en de bijbehorende wilsuiting. Opvallend is dat ook hierbij steeds meer waarborgen zijn gekomen. Op de themawebsite (ondertekenwijzer.nl) worden de verschillende soorten handtekeningen uitgelegd. Een aantal jaar geleden is het gekwalificeerd ondertekenen (hoogste niveau, gelijkwaardig aan de handgeschreven handtekening en met paspoortverificatie) verplicht geworden voor de accountantsverklaring. Het wordt nu steeds breder ingezet en er is meer aandacht voor de juridische kant. Het gekwalificeerd ondertekenen is niet alleen bedoeld voor accountants, maar kan inmiddels ook door klanten worden toegepast.

De introductie van eID

De Europa-brede digitale identiteit (eID) staat steeds meer in de schijnwerpers. Deze digitale portemonnee (eWallet) bevat attributen die je kunt gebruiken voor identiteitsverificatie voor bijvoorbeeld de bovenstaande twee doeleinden. Fiscount houdt deze ontwikkelingen nauwlettend in de gaten en helpt mee te denken over kansen om dit in te zetten in de accountancysector.

De helpende hand

Hoe kan Fiscount jou ondersteunen? Je kunt denken aan de volgende zaken:

  • Inventarisatie van (verbeter)kansen en het opstellen van processchema’s rond digitale documentafwikkeling en ondertekening;
  • Advisering over de inzet van digitaal ondertekenen en ondertekensoftware en uitleg geven van de juridische en vaktechnische aspecten;
  • Projectmatige begeleiding en organisatie van de implementatie van digitaal ondertekenen, inclusief hulp bij certificaatuitgifte.

Contact

Neem voor meer informatie contact op met ons team Kantorenondersteuning. Zij brengen jou in contact met de juiste vakspecialist.

Anet Nokkert portret

Team Kantorenondersteuning

038 456 1900
info@fiscount.nl