Arbeid en Recht

Re-integrerende zieke medewerker weigert extra reistijd – loonstop terecht?

gepubliceerd op: 17 februari 2025

Werkgevers moeten zieke medewerkers re-integreren. Daarbij heeft Spoor 1 altijd prioriteit, omdat dit de meeste kans geeft op een structurele werkhervatting. Is re-integratie op de vaste locatie niet mogelijk, dan moet re-integratie op de andere locatie(s) van de werkgever worden onderzocht. Ook dat valt onder Spoor 1. Maar hoe ga je als werkgever dan om met andere reistijden voor woon-werkverkeer bij ziekte? Krijgt de medewerker te maken met een langere reistijd, dan mag dit hem of haar niet onnodig belasten. Anders gezegd: de medewerker moet het – medisch gezien – wel aankunnen.

Bovendien geldt er nog ‘de richtlijn passende arbeid’: de maximale reistijd bij herplaatsing mag drie uur zijn op basis van het openbaar vervoer. Uit een recente uitspraak van Rechtbank Midden-Nederland bleek dat de totale reistijd bij een interne herplaatsing van de zieke medewerker op een andere locatie 3,5 uur werd. Dat is dus een half uur langer dan de richtlijn passende arbeid aangeeft. De werkgever ging hier creatief mee om en zette het extra half uur om in werktijd, waardoor de reistijd (3,5 uur – 0,5 uur = 3 uur) binnen de lijnen van de richtlijn bleef. De werknemer vond dit onredelijk en weigerde te verschijnen. De werkgever stelde dat de bedrijfsarts het wél passend vond en zette de loonbetaling stop. Een rechtszaak volgde.

Wat adviseerde de bedrijfsarts?
Voor haar oordeel kijkt de rechter nauwgezet naar wat de bedrijfsarts heeft geadviseerd. Die refereert geen enkele keer aan de reistijd en of dit passend is. Opmerkelijk genoeg legt de rechter dit uit in het voordeel van de zieke werknemer (zie rov 4.4). Het feit dat de bedrijfsarts er niets over zegt, interpreteert de rechter als dat de bedrijfsarts de reistijd niet passend acht. In ieder geval wordt de stelling van de werkgever – dat de bedrijfsarts instemde met de reistijd – niet hard gemaakt.

Moraal van het verhaal
De arbeidsdeskundige van het UWV geeft aan dat ze het een ‘gekunstelde oplossing’ vindt om het halve uur om te zetten in een half uur arbeidstijd. Dit voldoet niet aan de bepalingen (de richtlijn) omtrent reistijd tijdens ziekte. Wat is daarmee de moraal van dit verhaal? Drie uur maximale reistijd = 3 uur maximale reistijd op basis van de regels. Niet meer maar wel minder.

Voor vragen over de WIA en de Ziektewet kun je terecht bij Joyce Paashuis, juridisch adviseur sociale zekerheid, via j.paashuis@fiscount.nl.

Joyce Paashuis portret

mr. Joyce Paashuis
adviseur sociale zekerheid • arbeidsmediator

038 303 4115
j.paashuis@fiscount.nl
Hoewel deze informatie met zorg is samengesteld, adviseren wij om bij twijfel onze adviseurs te raadplegen voor een actueel en passend advies.