Persoonlijke- en Leiderschapsontwikkeling

Feedback: een cadeau, geen aanval

gepubliceerd op: 18 november 2025

Feedback voelt vaak als kritiek op wie je bent. Terwijl het, als het goed is, meestal gaat over wat je doet. Voor ondernemingen is feedback essentieel om relevant te blijven en beter aan te sluiten bij de behoeften van klanten. Voor mensen geldt hetzelfde: wie goed feedback ontvangt, groeit sneller en wordt prettiger om mee samen te werken. Juist op beslissingsniveaus is feedback waardevol, maar vaak ook lastiger. Hoe hoger je functie in de hiërarchie zit, des te minder feedback je zult krijgen. Een directeur feedback geven voelt vaak ongemakkelijker dan een directe collega iets teruggeven. Dat is zonde, waarom?

Juist op de laag waar beslissingen en strategie samenkomen is het waardevol om goede feedback te krijgen. Maar hoe zorg je daarvoor?

Veel mensen ervaren feedback als een persoonlijke afwijzing, terwijl het gaat over gedrag – niet over je identiteit. Laten we met elkaar feedback wat minder spannend maken. Volwassen feedbackontvangers die zich willen ontwikkelen, filteren uit wat ze horen: wat klopt, wat niet? Ze vragen door, bijvoorbeeld met “Kun je een voorbeeld geven?” of “Wat zou volgens jou een betere aanpak zijn?”. Ze scheiden boodschap en toon, want soms klopt de inhoud maar is de verpakking wat onhandig. Leer dat onderscheid te maken. Door gerichte feedback op te halen, geef je jezelf de mogelijkheid om te leren en jezelf te verbeteren. Dat is een cadeau, waar je nog lang plezier van hebt.

Tip
Vraag gericht aan je medewerkers hoe jij je leiderschap richting hen kunt verbeteren. Laat dit onderdeel zijn van de voortgangsgesprekken. Hierdoor verbeter je de samenwerking.

Hoewel deze informatie met zorg is samengesteld, adviseren wij om bij twijfel onze adviseurs te raadplegen voor een actueel en passend advies.