Fiscaal

Fout in IB-aangifte door onjuiste informatie Belastingtelefoon: geen boete

gepubliceerd op: 20 april 2017

De Belastingdienst mag geen boete opleggen aan een belastingplichtige die zijn/haar IB-aangifte te goeder trouw verkeerd heeft ingevuld op basis van foutieve informatie van de Belastingtelefoon. De Belastingdienst mag de fout wel corrigeren. Aan informatie van de Belastingtelefoon kan geen vertrouwen worden ontleend. Dat antwoordt demissionair staatssecretaris Wiebes op Kamervragen hierover. De vragen zijn gesteld naar aanleiding van het jaarlijks onderzoek door de Consumentenbond naar het functioneren van de Belastingtelefoon. Daaruit blijkt dat medewerkers van de Belastingtelefoon vragen over de aftrek van medische kosten foutief hebben beantwoord.

Een terecht gebaar van de staatssecretaris maar nu de praktijk. Ten eerste geeft de staatssecretaris niet aan wanneer een belastingplichtige te goeder trouw is. Ten tweede voorzien wij hier een probleem met de bewijslast. Hoe kan een belastingplichtige aantonen dat de fout die hij/zij in zijn/haar IB-aangifte heeft gemaakt, is veroorzaakt door foutieve informatie van de Belastingtelefoon? De belastingplichtige zal dit toch op de een of andere manier aannemelijk moeten kunnen maken, anders kan immers iedere belastingplichtige wel roepen dat de gemaakte fout veroorzaakt is door foutieve informatie van de Belastingtelefoon.

Hoewel deze informatie met zorg is samengesteld, adviseren wij om bij twijfel onze adviseurs te raadplegen voor een actueel en passend advies.