Accountancy

SKM 2 – Wat moet je kantoor regelen voor de opdrachtgerichte kwaliteitsbeoordeling?

gepubliceerd op: 21 november 2025

De nieuwe Standaard voor kwaliteitsmanagement 2 (SKM 2) is op 4 november 2025 definitief vastgesteld. De standaard vraagt veel meer dan ‘nog een extra review’: kantoren moeten vastgelegde procedures hebben voor de benoeming, geschiktheid en onafhankelijkheid van hun opdrachtgerichte kwaliteitsbeoordelaars, en voor de uitvoering én documentatie van de opdrachtgerichte kwaliteitsbeoordeling (OKB). Zonder deze basis kan een OKB niet rechtsgeldig worden uitgevoerd. SKM 2 regelt hoe een OKB moet worden ingericht en uitgevoerd. Het gaat om een gestructureerd proces, dat waarborgt dat significante oordeelsvormingen objectief worden geëvalueerd.

De standaard geldt formeel voor opdrachten die starten op of na 15 december 2025, maar alleen voor kantoren die op dat moment al onder de NVKM vallen.

Geldt de SKM 2 al voor jouw kantoor? In het kort de regels:

  • Kantoren zonder Wta-vergunning mogen de NVKS blijven toepassen tot 1 januari 2027.
  • Pas vanaf 1 januari 2027 moeten kantoren zonder Wta-vergunning de NVKM én de daarbij aangewezen standaarden (SKM 1, SKM 2 en SKM 3N) toepassen.
  • Tot 1 januari 2027 is SKM 2 niet van toepassing en verandert er voor de OKB-procedure dus nog niets.

Valt je kantoor onder de NVKM? Dan moet je onder andere:

  • geschiktheidscriteria vastleggen voor OKB-beoordelaars (competentie, capaciteit, autoriteit, onafhankelijkheid);
  • een persoon aanwijzen die verantwoordelijk is voor het benoemen van de OKB-beoordelaars;
  • een afkoelingsperiode van twee jaar hanteren voor de voormalige eindverantwoordelijke, voordat hij/zij OKB-beoordelaar mag worden;
  • een proces hebben voor vervanging bij ongeschiktheid van een OKB-beoordelaar;
  • vastleggen wanneer en hoe de OKB tijdens de opdracht wordt uitgevoerd;
  • borgen dat de verklaring niet wordt gedateerd vóór afronding van de OKB;
  • zorgen voor complete en gestructureerde documentatie (wie doet de OKB, welke stukken zijn beoordeeld, welke conclusies zijn getrokken).

De OKB wordt een integraal onderdeel van het kwaliteitsmanagementsysteem onder de NVKM. De OKB is een objectieve evaluatie van significante oordeelsvormingen van het opdrachtteam en van de conclusies. En dat is ook precies wat het is. De uitkomsten van de OKB mag je namelijk niet straffeloos extrapoleren naar de conclusie dat de gehele opdracht daarmee voldoet aan de standaarden en de geldende bevoegdheden. Wat nodig is, zijn duidelijke bevoegdheden, transparante processen en vastgelegde verantwoordelijkheden.

Hoewel deze informatie met zorg is samengesteld, adviseren wij om bij twijfel onze adviseurs te raadplegen voor een actueel en passend advies.