Aannemer gebaat bij duidelijkheid over oplevering
Zodra je je werk als aannemer hebt uitgevoerd, wil je dat de opdrachtgever hiervoor gaat betalen. In enkele gevallen zal een opdrachtgever weigeren te betalen, omdat de werkzaamheden niet naar zijn zin zijn uitgevoerd. Mogelijk is er al tijd verstreken wanneer je opdrachtgever daadwerkelijk gaat klagen, zodat het moeilijk is om te bepalen of de werkzaamheden gebrekkig zijn uitgevoerd, of dat eventuele gebreken pas later zijn ontstaan. Door je werkzaamheden op te leveren – en dit ook schriftelijk vast te leggen – zorg je ervoor dat het werk vanaf dat moment voor risico komt van de opdrachtgever.
Lees meer
Als aannemer doe je er goed aan om met je opdrachtgever alle werkzaamheden te bekijken wanneer je daarmee klaar bent. Tijdens dit opleveringsmoment maak je duidelijk dat de overeengekomen werkzaamheden zijn afgerond. Je opdrachtgever kan op dat moment ook aangeven dat de werkzaamheden (nog) niet naar tevredenheid zijn uitgevoerd.
Maak bij voorkeur een opleveringsrapport op, waarin is omschreven in welke staat het werk is opgeleverd en dat de opdrachtgever geen op- of aanmerkingen had. Laat dit document ondertekenen door je opdrachtgever. Is dit in jouw praktijk niet handig of ongebruikelijk? Dan volstaat ook een simpel berichtje dat jullie het werk samen hebben bekeken, en dat het werk is opgeleverd. Zorg er wel voor dat je ook dit bericht goed opslaat.
Voor meer informatie over aanneming van werk kun je contact opnemen met onze specialisten: mr. Natasja Rensen en mr. Pascalle de Hoon. Natasja en Pascalle zijn als advocaat werkzaam bij Avanti Jure. Avanti Jure is aangesloten bij Fiscount.