Kantooropvolging

Kijk door de ogen van de koper

Door kritisch door de ogen van een potentiële koper naar je bedrijf te kijken, kun je kansen, uitdagingen en verbeterpotentieel vooraf al in kaart brengen. Weet wat kopers aantrekt en wat hen kan afschrikken. Het is cruciaal om de sterke en zwakke punten van je bedrijf te kennen; de factoren die de waarde ervan beïnvloeden. Door tijdig te beginnen met een bedrijfswaardering heb je nog de tijd om verbeterpunten aan te pakken en je kantoor klaar te maken voor verkoop. Laat de waarde van je bedrijf ook professioneel bepalen. Zo’n bedrijfswaardering is meestal maatwerk. Door hiervoor een professional in te schakelen, sta je bovendien sterker tegenover potentiële kopers.

Wees je er verder bewust van dat waarde en prijs verschillende dingen zijn. Waarde is veelal het vertrekpunt voor de onderhandelingen. De prijs is de uitkomst. Daarnaast is het belangrijk om te analyseren welk type koper bij je kantoor past. Een strategische koper ziet bijvoorbeeld vooral extra winstkansen door synergievoordelen toe te passen, terwijl een financiële koper (Private Equity) waarde kan creëren met financial leverage. Een persoonlijke koper zal weer eerder kijken naar inkomen en intrinsiek werkgeluk. Wat de beste optie is, hangt af van verschillende factoren, zoals persoonlijke doelen, financiële behoeftes en de ontwikkelingen binnen de sector.

Meer weten? Neem contact op met drs. Anton M. Koning RA MFP (a.koning@fiscount.nl).