Kantooropvolging

Doelstellingen en prioriteiten bij een exit-plan

Wat een optimale exit-strategie is, is voor iedereen anders; het hangt af van de doelen en prioriteiten van de verkoper. Door het opstellen van een exit-plan maak je helder welke doelstellingen belangrijk zijn. Dat geeft houvast tijdens het verkoopproces. Doelstellingen kunnen persoonlijk en/of zakelijk zijn. Hier kun je meerdere vragen aan koppelen. Antwoorden op persoonlijke vragen kunnen bijvoorbeeld zijn: op welke termijn wil je verkopen? Is een zo hoog mogelijke opbrengst vereist of gaat het om andere zaken? Moet de koopsom direct na verkoop worden afgerekend of ben je bereid om mee te financieren? Hoe belangrijk is de opbrengst voor je toekomstvoorziening?

Naast persoonlijke doelen zijn er ook zakelijke doelen. Een aantal vragen die helderheid kunnen verschaffen omtrent de zakelijke doelen zijn:
• (In hoeverre) dient de werkgelegenheid van medewerkers intact te blijven?
• Wat zijn de gevolgen van verkoop voor de klanten?
• Wil je zelf nog betrokken blijven? En zo ja, in welke rol, hoe lang en hoeveel?
• Moet het kantoor op dezelfde locatie worden voortgezet?
• Moet de kantoornaam behouden blijven?

Belangrijke vervolgvragen kunnen dan zijn: op welke manier kunnen we de waarde van het kantoor verbeteren? En hoe kan naar de exit worden toegewerkt?
Meer weten? Neem contact op met drs. Anton M. Koning RA MFP (a.koning@fiscount.nl).