Bedrijfswaarderingsconflicten (4): waarde of prijs?
Bij onderhandelingen tijdens een mediationtraject valt regelmatig op dat een verkopende of ‘uittredende’ partij de waarde van ‘zijn’ onderneming (veel) te hoog inschat. Een objectieve waardering kan dan helpen om de realiteitszin weer terug te brengen in het proces. Maar dat is pas stap één. De uitkomst van een bedrijfswaardering is gebaseerd op aannames en een becijfering daarvan. Dat is dus nog geen prijs. De tweede stap is de uittredende partij laten inzien dat een prijs pas daarna tot stand komt door middel van onderhandelingen. Je kunt waarderen wat je wilt, maar een prijs komt tot stand op de plek waar vraag en aanbod bij elkaar komen.
Een waardering geeft houvast en kan inzicht bieden in de ZOPA: de zone of possible agreement (lees: de onderhandelingsruimte). En om het geheel te completeren: een taxatie is een zo goed mogelijke inschatting van de vermoedelijk te bereiken marktprijs. Dat is dus iets anders dan een waardering. De multiple-methode kan om die reden mogelijk goed aansluiten bij een ‘taxatiewaarde’.
Tip
Bereid je klanten goed en realistisch voor. Luchtkastelen en/of blufpoker (aan beide zijden) leveren veelal uitsluitend vertraging op en zelden een transactie. Realiteitszin wel.
Een kwestie laten begeleiden en/of een bedrijfswaardering laten maken? Neem dan contact op met drs. Servaas M.M. Vrijburg, zakelijk mediator en business valuator (s.vrijburg@fiscount.nl).