Onderneming en Recht

Ken de spelregels om een zwarte lijst bij te mogen houden

Het is op zijn zachtst gezegd vervelend te noemen, wanneer je als ondernemer met frauderende of wanbetalende klanten van doen hebt. Om te voorkomen dat je hier zelf de dupe van wordt, of dat je eventuele collega’s hier de dupe van worden, wil je wellicht een zwarte lijst bijhouden. Maar dit mag niet zonder meer. Allereerst moet je namelijk altijd een gerechtvaardigd belang hebben bij het voeren van de lijst. Ook moet je de fraude niet op een andere manier kunnen bestrijden en moet jouw belang zwaarder wegen dan dat van de fraudeur. Dat zijn de vereisten voor het voeren van een zwarte lijst. Maar let op.

Hiermee is nog niet gezegd dat je de zwarte lijst ook met anderen mag delen. Het maakt hierbij uit wie die ander is. Als dit intra-concern gebeurt, dan is er niets aan de hand. Is dit binnen één sector of binnen een beperkt geografisch gebied, dan is dit met een zwaarwegend gerechtvaardigd belang én met inachtneming van een protocol ook nog mogelijk. Denk aan het Protocol incidentenwaarschuwingssysteem financiële instellingen. Wil je cross-sectoraal een zwarte lijst delen, dan is uiterste voorzichtigheid geboden en kan een vergunning vereist zijn. De Autoriteit Persoonsgegevens zet dit in haar Handreiking nog eens uiteen.

Wil jij – of wil je klant – op legitieme wijze een zwarte lijst voeren? Melanie Hermes (m.hermes@fiscount.nl) kijkt graag met je mee naar de mogelijkheden.