ICT en competentiemanagement

Gesprekstechnieken voor leidinggevenden (5): het gesprek aangaan met een teleurgestelde medewerker

Als je het gesprek aangaat met een medewerker die teleurgesteld is, is het verkennen van die teleurstelling je belangrijkste opdracht. Dat kun je bijvoorbeeld doen door de context te bespreken. Waar komt het vandaan? Wat is de aanleiding? Wat is/was de verwachting? Is/was die reëel? Etc. Er is immers altijd een context. Help de medewerker om de antwoorden op deze vragen te structureren en te ordenen. Laat de medewerker vervolgens zelf betekenis geven aan zijn teleurstelling. Als dat niet lukt, gaat de teleurstelling immers stollen. Er zijn een aantal dingen die je als leidinggevende beter niet kunt doen. De klassieke valkuilen van een leidinggevende.

Nieuwsgierig?

Je kunt het hele artikel inzien als je onderstaand inlogt met jouw Fiscount accountgegevens.

Heb je nog geen account bij Fiscount? Klik dan hier om een account te openen.