Gesprekstechnieken voor leidinggevenden (18): slot
De afgelopen 2 jaar zijn in deze Fiscasus 9 verschillende thema’s behandeld in ‘Gesprekstechnieken voor leidinggevenden’: omgaan met radeloosheid, verbeteren van de werkhouding, omgaan met teleurstellingen, creëren van blijvende verandering, tackelen van belemmerende gedachten, bemiddelen bij werkconflicten, aanpakken van ambivalentie op de werkvloer, invloed van de bedrijfscultuur benutten en het begeleiden bij conflicten. Tot slot ontvang je hier nog 5 – meer algemene – praktische tips die je kunt gebruiken bij gesprekvoering met je medewerkers
Praktische tips
De onderstaande aandachtspunten helpen je om het meeste uit een gesprek met je medewerker te halen:
- Energie kan maar één keer gebruikt worden. Zorg ervoor dat het gesprek ertoe doet. Het dient ‘iets’ op te leveren ten behoeve van het doel.
- Gaat het gesprek over het verleden, het heden of de toekomst? En wat is het doel daarvan?
- Gaat het gesprek over een bepaald resultaat (evaluatief), of over gedrag dat tot een bepaald resultaat moet leiden (reflectief)?
- Is de onderlaag van het gesprek ‘tevreden’ of is de onderlaag ‘ontevreden’?
- Ga je ergens ‘naartoe’ of ga je ergens ‘vanaf’?
Tip
Het kan helpen om deze punten voorafgaand aan – en ook tijdens – het gesprek door je hoofd te laten spelen, zodat je tussentijds kunt bijsturen in het gesprek, waardoor het effectiever wordt.
Meer weten over effectief zakelijk communiceren? Mail me gerust: s.vrijburg@fiscount.nl.