ICT- en Competentiemanagement

Gesprekstechnieken voor leidinggevenden (16): omgaan met in conflict geraakte medewerker

Soms wordt een bemiddelende houding van je gevraagd als leidinggevende, maar wat kun je doen als er een begeleidende houding van je wordt verwacht? In dat geval is het nuttig om de medewerker tot onderzoek te laten komen. Als eerste kun je uitzoeken of het conflict zich a) in de rationele fase (vaak inhoudelijk gericht) bevindt, b) in de emotionele fase (vaak relationeel gericht), of c) in de vechtfase (vaak egocentrisch gericht). In de vechtfase zul je je medewerker mogelijk tegen zichzelf in bescherming moeten nemen. In de emotionele fase is dat kalmeren (niet meehuilen, dat is wezenlijk iets anders). In de rationele fase kun je werken aan de oplossingen.

Tip  

Het is zeker niet zo dat emoties in de rationele fase geen rol spelen. Immers, emoties zijn er altijd. Ze krijgen in deze fase echter niet zodanig de overhand, dat de ratio uit het oog wordt verloren.