BTW

Uitreiking nieuwe btw-identificatienummers gestart

Sinds 10 oktober jl. stuurt de Belastingdienst eenmanszaken het nieuwe btw-identificatienummer (het btw-id) dat vanaf 1 januari 2020 geldig is. Het is een persoonlijk, uniek nummer dat net als het huidige nummer bestaat uit: NL – negen cijfers – B – twee cijfers. Dit nummer vervangt het bestaande btw-identificatienummer, maar dan zonder dat daarin het burgerservicenummer (BSN) is verwerkt. Daardoor is het nieuwe id-nummer minder gevoelig voor identiteitsfraude. Het nieuwe btw-id moet jouw cliënt met ingang van 1 januari 2020 gebruiken voor alle contacten met klanten en leveranciers.

Tip

Zorg ervoor dat jouw cliënten hun facturen, website en andere communicatiemiddelen tijdig aanpassen. En attendeer hen erop dat het ook van belang is dat zij het nieuwe btw-id ook bijtijds aan jou doorgeven, zodat je dit kunt aanpassen in jouw software en administratie.

 

Handel in de EU

Drijft jouw cliënt ook handel in de Europese Unie? In dat geval is het nieuwe identificatienummer vanaf 1 januari 2020 te verifiëren in het uitwisselingssysteem voor btw-informatie (VIES). Dit is met name van belang voor de btw-teruggaaf uit andere EU-lidstaten.

Voor de btw-teruggaaf uit andere EU-landen blijft jouw cliënt (of jij als adviseur) inloggen met de huidige gebruikersnaam op het portaal op belastingdienst.nl/eubtw. Dit is het omzetbelastingnummer met daarvoor ‘NL’. De Belastingdienst geeft het nieuwe btw-id door aan de EU-belastingdiensten, waarbij jouw cliënten verzoeken om btw-teruggaaf.