Arbeid en Recht

Raakt jouw kantoor vanaf 1 januari 2020 klanten kwijt aan de MKB-verzuim-ontzorg-verzekering?

MKB-werkgevers hebben er behoefte aan om ‘ontzorgd’ te worden bij de begeleiding van (langdurig) zieke werknemers en zijn onzeker over mogelijke loonsancties van het UWV. Dit volgt uit het Kaderconvenant van 20 december 2018 tussen de minister van SZW, de werkgeversorganisaties en het Verbond van verzekeraars (de ‘partijen’). De partijen hebben daarop de MKB-verzuim-ontzorg-verzekering verzonnen, die vanaf 1 januari 2020 moet ingaan. Zes verzekeraars bieden deze verzekering sinds augustus onder hun eigen merknamen aan werkgevers aan.

 

Op 27 augustus jl. kreeg de MKB-verzuim-ontzorg-verzekering van Aegon het ‘keurmerk MKB’ van het Verbond van verzekeraars en de werkgeverorganisaties. Aan deze laatste verzekering kleeft een bijzondere voorwaarde: de werkgever moet een koppeling toestaan tussen het digitale portaal van Aegon en de salarisprogramma’s Loket.nl, Nmbrs, AFAS of Cobra. Als jouw kantoor niet met deze salarisprogramma’s werkt – maar jouw klant wil wel deze verzekering van Aegon – dan zou jouw kantoor deze klant mogelijk kunnen kwijtraken.

 

Commentaar

Het staat vast dat de voorwaarde over salarisprogramma’s uit de polisvoorwaarden van Aegon niet voorkomt in de gesloten convenanten. Het is om die reden onbegrijpelijk dat die verzekering het keurmerk MKB heeft gekregen. In algemene zin is de MKB-verzuim-ontzorg-verzekering niet aan te raden, omdat die verzekering niet biedt wat de convenanten beloven. Vooral de commerciële belangen van verzekeraars worden gediend. Een paar bezwaren:

  • in beginsel mag een werkgever niet met zijn eigen arbodienst (let op de opzegtermijn!) en dienstverleners, zoals een re-integratiebedrijf (of salarisadministrateur), bij langdurig zieken blijven samenwerken. De werkgever moet gaan samenwerken met de arbodienst en dienstverleners van de verzekeraar;
  • de verzekeraar bepaalt welke maatregelen de werkgever en de werknemer moeten nemen. De werkgever moet alle maatregelen blijven uitvoeren en wordt daardoor niet ‘ontzorgd’;
  • diverse groepen werknemers, waaronder bestaande langdurig arbeidsongeschikte werknemers, zijn van verzekering uitgesloten en ook meegekomen ‘arbeidsongeschikte’ werknemers bij een overgang van onderneming zijn niet verzekerd;
  • de vergoedingen van kosten voor door de verzekeraar opgelegde re-integratie-activiteiten zijn afhankelijk van het antwoord op de vraag of de kosten van een dergelijke activiteit naar het oordeel van de verzekeraar nog opwegen tegen de baten van die activiteit;
  • het risico op een loonsanctie in het MKB is minder dan 1% en de verzekering verleent alleen vergoeding indien de werkgever de Wet verbetering Poortwachter heeft opgevolgd. Als de werkgever die wet heeft opgevolgd, zou hij ook zonder verzekering geen loonsanctie van het UWV krijgen, en;
  • extra kosten voor langdurig zieke werknemers in de gedifferentieerde premie Werkhervattingskas (publiek verzekerde werkgevers) of van betaling van ZW- of WIA-uitkeringen (eigenrisicodragers) zijn niet

 

Tip

Wenst jouw klant een MKB-verzuim-ontzorg-verzekering? Lees dan vooraf de polisvoorwaarden!

Er zijn alternatieven op de markt met professioneel advies, die de werkgever in een vroeg stadium kan inhuren als hij met een langdurig zieke werknemer wordt geconfronteerd.

 

Bronnen:

  • Publicatie 28 augustus 2019 Nederlandse Vereniging van Inkomen Adviseurs (NVIA) op amweb.nl
  • Polisvoorwaarden, nummer 1461, Bijzondere voorwaarden verzuimverzekering en bijzondere voorwaarden dienstverlening, versie 27 augustus 2019, op aegon.nl