Zakelijke mediation, herstructurering en business coaching

Loop niet stuk op een communicatiemuur

Iedereen weet dat effectieve communicatie lastig kan zijn. En zonder dat we het in de gaten hebben, lopen we dagelijks wel een aantal keren tegen de zogenaamde ‘communicatiemuur’ aan. Net als bij een echte muur, kan de confrontatie daarmee pijnlijk zijn. Dus ken de communicatievalkuilen en voorkom schade. Maar…wat is nu eigenlijk die communicatiemuur? Een voorbeeld: stel, ik vraag iemand: ‘Heb je zaterdag tijd?’. Deze persoon antwoordt ‘Nee’ en ik antwoord met ‘Jammer’. Einde gesprek. Deze ‘nee’ is mogelijk een onbevredigend antwoord. Hoe had ik dit anders kunnen aanpakken?

 

Het gesprek had ook zo kunnen verlopen:

Ik: ‘Zaterdag ga ik verhuizen, maar degene die zou helpen, is ziek geworden. Ik kom nu mensen tekort voor mijn verhuizing. Zou jij me zaterdag misschien kunnen helpen?’

De ander: ‘Ik heb zaterdag al een andere afspraak, maar wat vervelend voor je. Kan ik vrijdag iets voor je betekenen? Dan heb ik namelijk wel tijd.’

Ik: ‘Dat is fijn, daarmee ben ik ook geholpen. Laten we afspreken voor vrijdag.’

De ander: ‘Prima.’

 

Dit gesprek is mogelijk wel bevredigend; ik zocht hulp voor mijn verhuizing en dat is nu gelukt. Overigens is de eerste ‘nee’ van die ander wel zijn of haar goed recht. Leer ook die reactie in ontvangst te nemen. De ander gaat over het antwoord, jij gaat over de vraag.

 

Breek de muur af

In het eerste voorbeeld loop ik tegen mijn zelf gecreëerde communicatiemuur aan. Ik heb minder gezegd dan ik bedoelde te zeggen, waardoor het gesprek snel stopt, zonder oplossing. In het tweede voorbeeld stel ik een ‘rijkere’ vraag, waardoor de ander meer informatie krijgt, we het gesprek gaande houden en tot een oplossing komen. Wees je bewust van de verschillende onderdelen van de (stroeve) communicatiemuur. Wat je bedoelt, wordt vaak niet duidelijk genoeg gezegd. Wat we zeggen, wordt niet altijd op die manier gehoord door de ander en ga zo maar door. Onderstaand rijtje kan daarbij een geheugensteun zijn.

  • bedoeld ≠ gezegd
  • gezegd ≠ gehoord
  • gehoord ≠ begrepen
  • begrepen ≠ mee ingestemd
  • mee ingestemd ≠ al uitgevoerd

Heb je behoefte aan meer informatie op dit gebied? Neem dan contact op met Wendy Bent via 06-22143775 of w.bent@fiscount.nl.