Zakelijke mediation, herstructurering en business coaching

Basisprincipe: wie druk geeft, ontvangt druk terug

Een voorbeeld van het basisprincipe ‘wie druk geeft, ontvangt druk terug’: een kantoordirectie wil dat er ICT-veranderingen worden doorgevoerd. Een deel van de medewerkers is daar blij mee en gaat vooruitstrevend aan de slag. Andere collega’s zien dat juist helemaal niet zitten. Hier begint weerstand te ontstaan. Met de directie wordt besproken wat er volgens hen gaande is. Zij geven als antwoord: ‘Ja, dat is de ‘oude garde’, die wil nooit veranderen, zeker niet als het om ICT gaat.’ Op de vraag aan de directie of dit ook al besproken is met die ‘oude garde’, is het antwoord ontkennend. Wat gebeurt hier?

De directie vult iets in voor de anderen, zonder daarover met die anderen te hebben gesproken. Om de anderen mee te krijgen in hun besluit, gaan ze enige druk uitoefenen door te stellen dat de ICT-veranderingen toch doorgaan. De ‘oude garde’ zet de bekende ‘hakken in het zand’ en we hebben weerstand alom. Bij dit kantoor mocht ik in gesprek met de ‘oude garde’ om te kijken wat er aan de hand was. En wat bleek? De betrokkenen voelden zich onzeker en ervoeren dat ze niet zo snel met ICT waren als hun jongere collega’s. Ze konden niet zo goed overzien wat deze ICT-veranderingen allemaal zouden gaan betekenen in de toekomst. Deze mensen zaten niet in de wil-niet-stand, maar meer in de weet-niet-stand.

Anders kijken

De ‘oude garde’ begreep overigens heel goed dat deze ontwikkelingen belangrijk waren voor het kantoor. De directie begreep nu veel beter dat het ‘hakken in het zand zetten’ niet verkeerd bedoeld was, maar meer ontstond uit onzekerheid en onmacht. Door vervolgens te onderzoeken welke behoeften er waren bij de betrokkenen, kwamen er ook oplossingen in zicht. De behoeften waren:

  • een betere uitleg over het doel van de veranderingen. De snelle uitleg in te grote stappen was moeilijk te volgen voor de ‘oude garde’. Door tijd te nemen voor uitleg en ruimte voor vragen werd hun duidelijk waar het kantoor naartoe wilde. Het doel werd duidelijker;
  • liever uitleg van een collega over nieuwe software dan het volgen van een standaardtraining van de softwareleverancier;
  • vaker met elkaar overleggen, omdat op die manier boven tafel komt wat belangrijk is voor iedereen.

Deze zaken bleken simpel opgelost te kunnen worden, waardoor het gehele verandertraject weer in beweging kwam. En – nog belangrijker – waardoor de onderlinge relaties weer opbloeiden.

Tips

  • Neem de tijd voor het gesprek met alle betrokkenen. Tijd investeren aan de voorkant zorgt voor snelheid in de toekomst.
  • Blijf communiceren over wat er gaande is: vooraf, tijdens en na afloop. Zonder goede communicatie geen verandering.
  • Een duidelijk en helder doel zorgt ervoor dat mensen weten waar het naartoe gaat. Zonder doel gaan mensen dolen, afhaken of hun eigen pad kiezen.

Voor de liefhebbers bieden we op 10 november de online cursus ‘Zonder communicatie geen verandering’ aan. Wil jij liever maatwerk voor jouw kantoor, dan bieden we deze cursus (of maatwerkbegeleiding) ook in-house aan. Neem voor meer informatie of vragen contact op met Wendy Bent via (06) 22143775 of w.bent@fiscount.nl.