Pas op voor de postbodevalkuil!
Herken je het? Twee of meer teamleden zitten elkaar dwars. Waar de een bijvoorbeeld heel zorgvuldig en nauwkeurig werkt, houdt de ander van wat meer doorpakken en de grote lijnen. Bij het koffieapparaat of in werkgesprekken met jou komt ‘de ander’ telkens even langs. En voor je het weet, ben je aan het bemiddelen. Je gaat bijvoorbeeld uitleggen hoe ‘de ander’ het wel en niet bedoelt. En bam, daar trap je in de postbodevalkuil. Helemaal niet gek. De teamleden nodigen je daartoe uit. Alleen, het helpt niet. Wat het gevolg hiervan is? Jij bent hard aan het werk en jouw team blijft afhankelijk van jou om dit verschil als geweldige postbode te overbruggen. Wat te doen?
In dit soort situaties wordt er van je gevraagd om op een andere manier te kijken en te handelen. Onderstaand lijstje met praktische aandachtspunten kan je hierbij helpen:
- Signaleer dat je in de postbodevalkuil stapt en wanneer.
- Besef dat je je team hiermee niet helpt.
- Stop met oplossingen geven en uitleggen.
- Komt een collega of teamlid bij je, verwijs hem of haar dan gelijk terug naar de collega waar hij of zij zich over beklaagt. Ook als dit onbeleefd voelt.
- Blijf oefenen én terugverwijzen.
- Komt het team er met elkaar niet uit, pak dan niet gelijk je postboderol weer op. Je team heeft vooral hulp nodig in de vorm van teamcoaching om beter met elkaar te leren praten en samen te werken.