Hoe werkt zo’n DISC-methodiek nu precies?

Het is handig om tegen een spanjaard Spaans te praten en geen Duits, Italiaans of Chinees. Ook als je dezelfde gedragstaal spreekt, begrijp je elkaar sneller. Wanneer we weten dat de persoon tegenover ons een andere communicatie- en gedragsstijl hanteert, leggen we ‘goed’- en ‘fout’-labels gemakkelijker aan de kant. Mensen reageren opener en sneller naar mensen die hen aardig vinden en hen begrijpen. Volgens het DISC-model kunnen mensen over het algemeen in vier hoofdgroepen (persoonlijkheidsstijlen) worden ingedeeld: snelle acties en taakgericht (D), snelle acties en mensgericht (I), rustige benadering en mensgericht (S), en rustige benadering en taakgericht (C).
De tabel hieronder helpt je om de vier persoonlijkheidsstijlen in perspectief te plaatsen:
Een veelvoorkomende misvatting over het DISC-model is dat het gedragsstijlen generaliseert en mensen in bepaalde categorieën plaatst. Het doel van DISC is echter niet om mensen in hokjes te stoppen. Het dient er juist toe om inzicht te verschaffen in je eigen (en andermans) gedrags- en communicatievoorkeuren. Daarmee biedt het een beschrijving van waar jij (of de ander) zich comfortabel bij voelt, wat sterke punten en verbeterpunten zijn en hoe jij of de ander zich daarmee verhoudt tot anderen.