Pensioen

(Na)zorg voor pensioenregeling personeel nodig

(Na)zorg voor pensioenregeling personeel nodig

Stel, je hebt een paar jaar geleden voor je personeel een nieuwe pensioenregeling afgesloten. De eigen bijdrage van de werknemer is daarbij vastgesteld op een percentage van de pensioengrondslag. Tot vanochtend dacht je dat alles goed was geregeld. Piet, die al ruim 20 jaar bij je in dienst is, kwam effe een bakkie doen. Hij liet je zijn arbeidsovereenkomst zien, waarin stond dat hij geen eigen bijdrage voor de pensioenregeling hoefde te betalen. Ook het van toepassing zijnde personeelsreglement kent een dergelijke bepaling. Je hebt hem beloofd daar meteen naar te (laten) kijken, want hier is bij de contractverlenging blijkbaar niet goed op gelet.

 

In het verleden gemaakte afspraken kunnen niet zomaar eenzijdig door een werkgever opzij worden gezet. Het is daarom zaak dat bij contractverlengingen alle documenten (arbeidsovereenkomsten, eerdere versies van pensioenreglementen en personeelsreglementen) uit het heden en verleden boven tafel komen. Piet wilde gelukkig alleen een bakkie doen, maar als hij was ontslagen en de advocaat van Piet was effe een bakkie komen doen (…). Bel met jouw vragen op het gebied van contractverlengingen met Ingrid Spekhorst: (038) 4561900.