Levensverzekeraars krijgen overlijdensbericht uit Basisregistratie Personen
Elk pensioenfonds en elke verzekeraar doet zijn best om gerechtigden voor uitkeringen te traceren. Voor een pensioenfonds is dat gemakkelijker dan voor een levensverzekeraar, omdat een pensioenfonds systematisch gegevens ontvangt vanuit de Basisregistratie Personen (BRP). Meldingen van overlijden zijn belangrijk omdat deze enerzijds het signaal zijn om een (ouderdoms)uitkering te stoppen of juist om te moeten beginnen met uitkeren bij een nabestaandenpensioen, overlijdensrisicoverzekering of begrafenisverzekering. Heugelijk is dat nu ook levensverzekeraars een aansluiting krijgen bij de BRP.
Levensverzekeraars kunnen hun verplichtingen op grond van diverse polissen zo beter nakomen. Eind 2024 zouden de eerste overlijdensmeldingen bij de levensverzekeraars binnen moeten komen. Bij verzekeraars staat uitkeringsgeld regelmatig en voor langere tijd geparkeerd in afwachting van wanneer iemand zich meldt, als de eigen inspanningen zijn mislukt om die perso(o)n(en) te achterhalen. Als je pas na meer dan drie jaar bemerkt dat je recht hebt op een uitkering van de verzekeraar, is de vordering in beginsel verjaard. Toch zal een verzekeraar in de praktijk het geparkeerde bedrag vanuit coulance vaak nog wel uitkeren als een gerechtigde zich pas na 3 jaar meldt.