Onderneming en Recht

Consument beter beschermd door wijzigingen verbintenissenrecht

Per 1 januari zijn er wijzigingen gaan gelden bij de verkoop aan consumenten. Door deze wijzigingen krijgt de consument meer bescherming na zijn aankoop. Het betreft een uitbreiding van de regels met betrekking tot non-conformiteit, garanties, rechtsmiddelen van consumenten, de klachtplicht en de verjaring. De regels zijn van toepassing op bedrijven die goederen of digitale inhoud of diensten leveren aan consumenten binnen de EU-markt. De nieuwe regels zorgen voor meer bescherming van de consument. Zo wordt bijvoorbeeld de termijn waarbinnen vermoed wordt dat een product non-conform is verruimd van 6 maanden naar een jaar.

Ook de eis van conformiteit wordt uitgebreid: zo moet het product qua hoeveelheid, kwaliteit, type, compatibiliteit en functionaliteit voldoen aan de overeenkomst. Bovendien zijn commerciële garanties van de verkoper nu bindend. Indien de verkoper of producent in een reclame eigenschappen toezegt, worden deze als gegarandeerd beschouwd. Als een product non-conform blijkt te zijn, heeft de consument vanaf nu de mogelijkheid om de overeenkomst onmiddellijk te ontbinden of om prijsverlaging te vragen indien er sprake is van een ernstige tekortkoming.

Klachtplicht en verjaring
Ook de regels rondom de klachtplicht en verjaring worden aangescherpt. Waar de wet voorheen alleen regelde dat een klacht binnen bekwame tijd gedaan moet worden (waardoor het niet duidelijk is binnen welke termijn dit het geval is), is nu gespecificeerd dat je als consument na aankoop nog binnen 2 maanden kunt melden dat je aangeschafte product op enige wijze afwijkt van de norm. Tot slot verloopt een rechtsvordering op grond van non-conformiteit van afgeleverde digitale inhoud of digitale diensten nu nadat 2 jaren verstreken zijn na de datum van levering.