Kantooropvolging

Veelgemaakte fouten en misrekeningen bij een kantoorverkoop (1)

Voor accountants en adviseurs is de verkoop van hun onderneming – net als voor veel andere ondernemers – een eenmalige gebeurtenis. Het verkopen van je kantoor is nooit makkelijk. Een succesvolle verkoop kost tijd, moeite en energie. Hierdoor kun je zaken over het hoofd zien bij de verkoop van je kantoor. Dat klinkt zorgwekkend, maar als je snapt waarom overnames mislukken, kun je juist veel ‘leed’ voorkomen. Voorafgaand aan een kantoorverkoop is het daarom belangrijk om stil te staan bij de factoren die de kans op een succesvolle transactie kunnen vergroten of juist verkleinen. Welke fouten of misrekeningen komen het meest voor in het overname- c.q. verkoopproces?

De bedrijfscultuur is cruciaal bij het slagen of falen van een overname. Daarom is het goed om te kijken naar de cultuur en kernwaarden van zowel de koper als het eigen kantoor. Regionale en (bedrijfs)cultuurverschillen zijn nu eenmaal altijd van invloed.

 Tip

In veel financiële analyses wordt de waarde van de cultuur niet afzonderlijk bepaald, omdat cultuur ongrijpbaar wordt gevonden en daardoor niet meetbaar. De bedrijfscultuur krijgt zo te weinig aandacht. Toch is het inzichtelijk maken van de cultuurverschillen wel degelijk mogelijk. Meer weten? Neem contact op met drs. Servaas M.M. Vrijburg en mail naar s.vrijburg@fiscount.nl.