ICT- en Competentiemanagement

Welk type handtekening heb ik nodig?

Welk type handtekening heb ik nodig?

Vaak volstaat een geavanceerde handtekening om documenten rechtsgeldig te ondertekenen. Let er hierbij wel op dat deze voldoen aan de eIDAS-regelgeving (Regulation (UE) Nº 910/2014). Geef je als accountant een op SBR gebaseerde elektronische accountantsverklaring af bij een jaarrekening, dan is een gekwalificeerde digitale handtekening noodzakelijk. Deze moet gekoppeld zijn aan je PKIoverheid (persoonsgebonden) beroepscertificaat. De ontvanger van jouw elektronische bericht kan hiermee onomstotelijk vaststellen dat jij het bericht ondertekend hebt en dat je bevoegd bent om je werkzaamheden uit te voeren (inschrijving in het accountantsregister als AA of RA).

Aanbieders

Er zijn veel aanbieders die digitale ondertekening faciliteren. Partijen als Ondertekenen.nlDocuSign en Signhost bieden oplossingen voor geavanceerde elektronische handtekeningen. (Onder andere) ValidSign en PKIsigning bieden ook oplossingen voor gekwalificeerde elektronische handtekeningen.