ICT- en Competentiemanagement

Goede samenwerking dankzij API’s

Dankzij de Cloud en het gebruik van steeds meer mobiele toepassingen, neemt het aantal applicaties die een deeloplossing bieden snel toe. Dit biedt voordelen, want je kunt zelf kiezen welke applicaties het beste binnen jouw kantoor passen. Hierdoor maak je gebruik van een optimale set van applicaties die je helpen je werk sneller en effectiever te doen. Om deze applicaties met elkaar te laten samenwerken, wordt er vaak gebruik gemaakt van API’s. API is een begrip dat steeds vaker wordt genoemd, maar dat ook nog menig wenkbrauw doet fronzen. Daarom een korte uitleg van het begrip API en de toepassing ervan.

Een Application Programming Interface (API) is een verzameling definities op basis waarvan een computerprogramma kan communiceren met een ander programma of onderdeel. De API zorgt daarmee voor een connectie tussen beide programma’s of onderdelen. Een actie in het ene programma of onderdeel zorgt er dankzij de API voor dat een ander programma of onderdeel een specifieke taak start. Hierdoor hoeft bijvoorbeeld een programma waarin je uren en facturatie bijhoudt, geen financiële boekingen te verwerken. De druk op de knop om een factuur aan te maken, roept automatisch de API aan die in het financiële pakket de taak start om de boeking aan te maken.

 

Meer samenwerking tussen applicaties en dus minder handwerk

Dankzij API’s wordt het mogelijk om vanuit één platform meerdere toepassingen aan te sturen en de verschillende applicaties te laten samenwerken. Hierdoor hoef je specifieke (CRM) data maar op één plek in te geven, waarna het door middel van API’s ook in de andere applicaties wordt doorgevoerd. Signalen en berichten vanuit de verschillende toepassingen worden op hun beurt weer naar de het platform doorgezet, zodat je niet in alle afzonderlijke applicaties hoeft na te gaan of er signalen en berichten staan. Kortom, API’s zorgen ervoor dat applicaties met elkaar samenwerken en handmatige werkzaamheden overbodig worden.