ICT- en Competentiemanagement

Gesprekstechnieken voor leidinggevenden (15): gesprek aangaan over de bedrijfscultuur

Knelpunten en gedoe op de werkvloer kunnen in veel gevallen niet aan één persoon worden toegeschreven. De bedrijfscultuur beïnvloedt mede het gedrag van de medewerker en omgekeerd. Wil je inzicht krijgen in de mate waarin de bedrijfscultuur de persoon beïnvloedt (positief dan wel negatief)? In dat geval is het veelal een eerste verstandige stap om te observeren. Bij de verschillende interacties is het goed om inzicht te krijgen of de communicatie meer symmetrisch (gelijkwaardig) is, of juist meer complementair (aanvullend).

Meer gelijkwaardigheid (symmetrie) staat vaak voor plezieriger met elkaar praten (kwaliteit). De ander vertoont eerder aanpassend gedrag, maar het kan ook leiden tot vertraging en besluiteloosheid (valkuil). Complementaire communicatie (veel voorkomend bij adviseurs) zorgt voor een drive naar voren (dat is de kwaliteit), maar kan ook leiden tot een verstarrende en (ver)oordelende competitie (valkuil). De drive naar voren heeft dan juist een remmende werking. Welke communicatievorm is dan beter? Geen van beide! Het gaat om de balans, zodat de kwaliteiten meer aan bod komen – en de valkuilen minder.

Tip

Wat zie je in je eigen bedrijfscultuur? Treedt de versoepeling, verstarring of escalatie juist op door symmetrische of door complementaire communicatie? Vertel eens wat je ziet (gebeuren) tijdens een overleg. Maak dit bespreekbaar.