Financieringsservice

Wat te doen als je klant zijn afspraken met een geldverstrekker niet nakomt?

gepubliceerd op: 27 april 2025

Het kan gebeuren dat een klant zijn afspraken met een geldverstrekker niet nakomt, bijvoorbeeld door een financiering niet af te lossen, of door niet over de brug te komen met een vrijgave van zekerheden. Ook lukt het een klant soms niet om te voldoen aan rente- en aflossingsverplichtingen. In dergelijke situaties is communicatie de sleutel. Door open en eerlijk te zijn over de oorzaak van de problemen, ontstaat er vaak meer ruimte voor oplossingen. Geldverstrekkers waarderen transparantie en zijn eerder bereid mee te denken als ze begrijpen wat er speelt en hoe je dit wilt aanpakken.

Wanneer een klant de afspraken met de geldverstrekker niet nakomt, is het belangrijk om snel te handelen. Bij banken belandt een dossier in zo’n situatie vaak bij bijzonder beheer, bij non-bancaire geldverstrekkers ontbreekt een dergelijke afdeling soms (maar zij kunnen de financiering mogelijk blokkeren). Dit maakt het des te belangrijker om zelf het initiatief te nemen. Bespreek met de klant waarom de situatie is ontstaan en wat er nodig is om deze op te lossen. Breng de geldverstrekker vervolgens op de hoogte en presenteer een plan met concrete stappen. Denk hierbij aan het regelen van ontbrekende vrijgaven of leg voorstellen voor een aangepaste betalingsregeling voor.

Tip
Wees proactief en voorkom dat de situatie escaleert. Tijdig contact opnemen met de geldverstrekker vergroot de kans op een werkbare oplossing. Zo behoud je vertrouwen en voorkom je onnodige escalatie van het probleem.

Hoewel deze informatie met zorg is samengesteld, adviseren wij om bij twijfel onze adviseurs te raadplegen voor een actueel en passend advies.