BTW

Belastingdienst trekt btw-nummers van nihil-aangevers in

Heb jij cliënten die minimaal 1 jaar op hun btw-aangiften invullen dat zij niets hebben aan te geven, waardoor zij dus ook geen btw hebben betaald of teruggevraagd? De Belastingdienst stuurt hun dan een brief, waarin staat dat ervan wordt uitgegaan dat zij hun onderneming hebben gestaakt en er dus geen economische activiteiten meer zijn. De Belastingdienst kondigt vervolgens in deze brief aan hun btw-nummer te zullen intrekken. Hebben zij hun onderneming niet gestaakt, dan moeten zij dit uiterlijk 1 september 2020 doorgeven aan de Belastingdienst/ Nihilaangiften in Heerlen.

Als de Belastingdienst de gegevens tijdig heeft ontvangen, wordt het btw-nummer niet ingetrokken, voordat er met jouw cliënt contact is geweest. In de brief aan de Belastingdienst in Heerlen moeten de volgende gegevens worden opgenomen:

  • het kenmerk van de brief van de Belastingdienst (btw-nummer);
  • de reden waarom de ondernemer al 1 jaar op de btw-aangiften heeft ingevuld dat er niets is aan te geven;
  • het telefoonnummer van de ondernemer;
  • het e-mailadres;
  • de reden waarom de ondernemer onder een ontheffing, vrijstelling of bijzondere regeling valt;
  • de reden waarom de ondernemer onder de Kleineondernemersregeling (KOR) valt.

Tip 

Is de onderneming van jouw cliënt inderdaad gestaakt, dan hoeft hij/zij voor de btw in beginsel niks te doen. Maar staat de onderneming ingeschreven bij de Kamer van Koophandel? Attendeer je cliënt er dan op dat hij/zij in dat geval de onderneming laat uitschrijven via www.kvk.nl/uitschrijven.