Wat gaat er vaak mis bij de samenstelopdracht voor een nieuwe klant?
Bij een nieuwe samenstelopdracht worden nagenoeg altijd de vergelijkende cijfers van de vorige accountant of van het vorige administratiekantoor gebruikt. Deze cijfers zijn vaak ontleend aan de jaarrekening, maar ze kunnen ook net zo goed ontleend zijn aan de aangifte inkomstenbelasting of vennootschapsbelasting. In veel jaarrekeningen worden de vergelijkende cijfers nog wel opgenomen – maar wordt er daarbij wel voldoende gekeken naar zaken die een belangrijke rol kunnen spelen bij die vergelijkende cijfers, zoals foutherstel en stelselwijziging?
Foutherstel
Heb je geconstateerd dat er sprake is van een materiële fout in het voorgaand boekjaar? Corrigeer deze fout dan retrospectief. Concreet betekent dit het volgende:
- Pas het eigen vermogen aan het einde van het voorgaande jaar aan alsof de fout niet heeft plaatsgevonden.
- Herzie de vergelijkende cijfers in de jaarrekening.
- Verschaf toelichting over de materiële fout, de oorzaak en het correctiebedrag. Vaak gaat het dan om een fout naar aanleiding van verkeerde toepassing van de waarderingsgrondslagen voor financiële verslaggeving.
Stelselwijziging
Is er sprake van een stelselwijziging, voer deze dan ook retrospectief door, tenzij dit onuitvoerbaar is. Hiervoor is het nodig om:
- de vergelijkende cijfers in de jaarrekening aan te passen;
- toe te lichten waarom de wijziging nodig is en wat de impact hiervan is.
Zorg er in ieder geval altijd voor dat: a) bekend is welk stelsel er is gehanteerd voor het voorgaande boekjaar; en b) dat dit stelsel ook juist is toegepast.
Tip
Laat altijd een collega meekijken bij een opdracht waar foutherstel of stelselwijziging speelt, of laat een opdrachtgerichte kwaliteitsbeoordeling (OKB) uitvoeren.