Accountancy

Let op je theewater!

Op de laatste AV-dag zei Jan Garvelink (die veel te maken heeft met tuchtzaken van accountants) het heel mooi: ‘Accountants, vertrouw toch eens wat meer op je theewater’. Een nuttige tip om de tuchtrechter te ontlopen. Fouten maken we elke dag, van kleine foutjes tot misschien wel die ene vervelende grote fout, met die lastige cliënt, die leidt tot een tuchtzaak. We zijn meestal vooral bang voor onverwachte problemen; dat ene aspect dat je over het hoofd ziet en later in je gezicht ontploft. Vaak is het echter juist iets waarvan je achteraf denkt: ‘Ik had het kunnen weten, ik had al zo’n gevoel…’.

Besef iedere keer dat je een keuze moet maken waarbij je denkt ‘eigenlijk zou ik hier even iets dieper over moeten nadenken, dit voelt niet goed’, dat het een brok ervaring is die je bewust of halfbewust duidelijk probeert te maken dat er iets mis is. Je voelt het aan je theewater! Je hebt er echter vaak geen zin in, geen tijd of budget voor et cetera. Als je dan verstandelijk kunt beredeneren dat er geen hard bewijs is voor je gevoel, dan druk je dat gevoel liefst gemakshalve maar snel weg. Het feit dat je op het eerste gezicht geen bewijs hebt voor een probleem wil echter niet zeggen dat er niets aan de hand is. Sterker nog: meestal heeft je onderbuikgevoel gelijk.

Tip
Heb je bij een cliënt of een aspect een ongemakkelijk gevoel? Bespreek dat eens kort met een collega. Iemand die op iets grotere afstand van je cliënt staat, kan soms heel helder zien wat er nu precies aan schort. Kom je er niet uit, bel dan bijvoorbeeld even met de helpdesk van Fiscount of een andere serviceorganisatie waar je bij aangesloten bent. En of het overleg met je collega of een ander nu tot nadere actie leidt of niet: leg even vast dat je het hebt besproken en (dat kan soms in een paar woorden) wat de conclusie van dat overleg was. Of je achteraf gelijk krijgt of niet: in ieder geval kun je daardoor aantonen dat je erover nagedacht hebt en zorgvuldig hebt gehandeld.