Corona items

Coronavirus en contractuele verplichtingen: is er sprake van overmacht?

Steeds meer bedrijven sluiten vanwege het coronavirus hun deuren. Maar kan dat wel gelet op de overeenkomst van opdracht die jouw klanten met hun klanten hebben gesloten, of moeten jouw klanten in dat geval opdraaien voor alle kosten die de andere partij maakt? En in hoeverre voorzien de algemene voorwaarden van leveranciers van jouw klanten in een mogelijkheid om hun diensten richting jouw klant op te schorten, in verband met vrees voor besmetting? Kan jouw klant dan een beroep doen op overmacht? Daarvan is sprake als je klant er zelf niets aan kan doen dat er een tekortkoming in de nakoming van de overeenkomst is ontstaan.
Een succesvol beroep op overmacht zal afhankelijk zijn van de positie waarin jouw klant verkeert. Is hij/zij degene die niet kan nakomen, dan zul je al snel het contract of de algemene voorwaarden zo willen uitleggen, dat de uitbraak van het Coronavirus inderdaad als overmacht moet worden gezien. Andersom wil je dit natuurlijk liever niet. De beoordeling die hierbij moet plaatsvinden, is:

  1. Wat houdt de tekortkoming in?
  2. Welke contractbepalingen zijn hierover opgenomen?
  3. Wiens algemene voorwaarden zijn leidend?
  4. Hoe is de tekortkoming ontstaan (opgelegd door autoriteiten vs. eigen beslissing)?
  5. Hoe moet een en ander (redelijkerwijs) worden uitgelegd?