Het verkoopproces in 6 stappen
Het verkoopproces van een kantoor verloopt via de volgende zes stappen:
Stap 1: waardebepaling van jullie kantoor. In samenspraak met jullie stellen we een rapport op, waarin we de sterke en zwakke punten van jullie kantoor benoemen en tot een waardebepaling komen van jullie kantoor. Hierbij maken wij ook gebruik van onze uitgebreide benchmark van de accountancymarkt.
Stap 2: gezamenlijk opstellen van een informatiememorandum. In dit memorandum presenteren we jullie kantoor aan potentiële kopers. Zij lezen hierin essentiële informatie, die hen in het meest gunstige geval zal stimuleren om een mooi bod uit te brengen. Is er op onderdelen een mismatch, dan kan het kwartje ook de andere kant opvallen. Ook dat is goed, want zo blijven de juiste geïnteresseerden over.
Stap 3: werving van kandidaten. Na het opstellen van het informatiememorandum benaderen wij kandidaten in ons uitgebreide netwerk van aangesloten kantoren en relatiemanagers, om vervolgens doelgericht kandidaten in de markt te werven (voorselectie).
Stap 4: daadwerkelijke selectie van kandidaten. Bij deze stap selecteren we kandidaten die passen bij jullie kantoorprofiel, de betrokken personen, jullie bedrijfscultuur en uitgangspunten (opstellen en keuze uit shortlist). Dit doen we niet alleen op basis van feitelijke informatie, maar ook op basis van onze antennes.
Stap 5: stapsgewijze begeleiding tijdens het onderhandelingsproces. Wij begeleiden jullie stap voor stap door het gehele onderhandelingsproces totdat de verkoop van jullie kantoor rond is en jullie tevreden zijn over het resultaat. Denk daarbij onder andere aan:
- het sluiten van de voorlopige koop/verkoopovereenkomst (LOI)
- coördinatie van het due diligence-proces
- coördinatie van het finaliseren van de LOI
Stap 6: afronding. Wij begeleiden de gehele afronding (closing), zodat alle zaken netjes en tijdig worden afgewikkeld. Daarbij kijken we naar juridische, fiscale en financiële aspecten, maar ook naar heldere communicatie, afspraken en verwachtingen. Doel hiervan is dat jullie en de koper kunnen terugkijken op een geslaagde overname.
Contact
drs. Anton Koning RA MFP
adviseur kantooropvolging • financieel planner
038 303 4130a.koning@fiscount.nl