STAP-budget

Wat is het STAP-budget?

Vanaf 1 maart 2022 geldt een nieuwe regeling voor een algemeen leer- en ontwikkelbudget: het STAP-budget. STAP staat voor ‘Stimulering Arbeidsmarkt Positie’ en is bedoeld om mensen te stimuleren cursussen en opleidingen te volgen om duurzaam inzetbaar te blijven.

Voordeliger studeren met het STAP-budget

Het STAP-budget is maximaal € 1.000,- (incl. btw). Als de kosten van een opleiding hoger zijn, betaal jij of jouw werkgever het resterende bedrag zelf. Het voorschieten van je opleidingskosten is niet nodig. Als de aanvraag is goedgekeurd, betaalt UWV het budget aan Fiscount. Zo wordt studeren een stuk voordeliger.

Hoe werkt het STAP-budget

Wil jij ook gebruikmaken van € 1.000,- STAP-budget? Schrijf je dan in voor de opleiding Arbeid en Recht (4 sessies) of Vaktechnische Actualiteiten (6 sessies). De maximale subsidie kun je ontvangen als je voor de volledige reeks van 4 of 6 sessies kiest.

Je kunt voor de subsidieronde van 1 november 2022 weer een aanvraag doen. Deze start op dinsdag 1 november om 10.00 uur. Let op! Zodra er geen STAP-budget meer beschikbaar is wordt het aanvraagportaal gesloten. Wil je alvast wat meer informatie over het STAP-budget? Kijk dan op stapuwv.nl.

Zet nu STAP in voor de opleiding:

Vaktechnische Actualiteiten

Arbeid en Recht

Voorwaarden STAP-budget

Wil jij gebruikmaken van het STAP-budget? Dan moet je aan een aantal voorwaarden voldoen:

  • Je bent tussen de 18 en de pensioengerechtigde leeftijd.
  • Je werkt in loondienst, bent ondernemer of hebt momenteel geen werk.
  • Je ontvangt op het moment van de aanvraag geen studiefinanciering, lerarenbeurs of tegemoetkoming schoolkosten voor meerderjarigen.
  • Je hebt dit jaar nog niet eerder het STAP-budget toegekend gekregen.
  • Voor aanvraagmoment 1 november 2022 kun je STAP-budget aanvragen voor een opleiding of training met startdatum tussen 29 november 2022 en 1 februari 2023.

Zo vraag je het STAP-budget aan

Stap 1. Kies je opleiding of training en meld je aan
Via het educatieprogramma kun je je inschrijven voor Arbeid en Recht of Vaktechnische Actualiteiten. Het is belangrijk dat je voor de volledige reeks van 4 of 6 sessies kiest.

Als je bent ingeschreven vraag je bij ons het Stap-aanmeldingsbewijs aan via onderstaand formulier.

Stap 2. Ontvangst van het STAP-aanmeldbewijs
Als je aan alle voorwaarden voldoet ontvang je van ons het STAP-aanmeldbewijs. Deze heb je nodig voor je STAP-aanvraag bij UWV. Zorg ervoor dat je je op tijd inschrijft, zodat je op tijd je STAP-aanmeldbewijs ontvangt om je STAP-budget aan te vragen.

Stap 3. Vraag het STAP-budget aan bij UWV
Ga op dinsdag 1 november om 10.00 uur naar het STAP-portaal van UWV, log in met je DigiD en vraag het STAP-budget aan. Let op: je hebt je eerst dus ingeschreven bij een opleiding van Fiscount. Je ontvangt van het UWV bericht als het STAP-budget is toegekend.

Stap 4. Fiscount verrekent het STAP-budget
Fiscount ontvangt het STAP-budget en verrekent dit met de resterende kosten.

Vraag nu je STAP aanmeldingsbewijs aan

    Conform ons privacy statement
  • Dit veld is voor validatie doeleinden en moet ongewijzigd blijven.

Vragen? Neem dan contact op met:

Jantine2019

Jantine de Boer
functioneel- en applicatiebeheerder

038 - 456 19 08
j.deboer@fiscount.nl